Afstandsstuk voor schokbreker achterzijde/silentblock-BGM PRO l=35mm-
SPACER BGM PRO achterste schokdemper bovenaan voor Vespa Smallframe / Largeframe
De spacer zit tussen het stille rubber op het frame en de schokdemper aan de achterkant van de motor. Het is een belangrijke en zwaarbelaste schakel tussen de motor en het frame. Goede kwaliteit is hierbij een absolute vereiste, daarom heeft BGM PRO nu een eigen hoogwaardige serie.
Bij BGM PRO zijn vijf verschillende afstandslengtes verkrijgbaar. Deze kunnen naar wens en behoefte worden geïnstalleerd.
Hier is een kleine lijst van welke lengtes af fabriek werden gebruikt voor welke modellen.
BGM7626 (26 mm): 1962-1979 - Rally, Sprint, VLA (GL), GT, GTR, TS, SS180
BGM7635 (35 mm): speciale BGM-maat als tussenmaat
BGM7643 (43 mm): 1958-1979 - VBA, VGLA/B (GL), VBB1, VNB4 (114714-), VNB5-6 , VBB2 (172370 -212360), GS160 (32158-), Super 125/150 (VNC/VBC)
BGM7648 (48 mm): 1985 - 1998 - PX Lusso
BGM7652 (52 mm): 1977-1985 - PX oud, PX Lusso
ul> Voertuighoogte aan de achterzijde
Bodemvrijheid tussen uitlaat en weg
Aandrijfgeometrie (naloop van de voorwielvork)
< li>Afstand tussen carburateur/carburateurpandeksel en frame
Het achterframe is hoger
De uitlaat bevindt zich verder van de weg
De uitlaat bevindt zich dichter bij het chassis< /p >
De caster van het voorwiel wordt minder
De besturing wordt zenuwachtiger/manoeuvreerbaarder
-
Het drukverschil tussen het benzinepeil en de carburateur is groter
BOUWKIT
Met het eerste model met groot frame (VNA, 1957) begon Piaggio het modulaire principe verder uit te breiden. Veel gemeenschappelijke onderdelen, zoals de achterschokdemper, waren bedoeld om een grotere verscheidenheid aan modellen te creëren en tegelijkertijd de kosten te verlagen. De achterschokbreker is dan ook in bijna 60 jaar slechts minimaal veranderd. Van 1957-1962 werd hij geproduceerd met een lengte van 390 mm, daarna met een lengte van 330 mm. De verkorting was nodig voor de nieuw geplande kleinframemodellen. Ook deze zouden, ondanks het aanzienlijk kleinere chassis, van dezelfde schokdemper moeten worden voorzien. Om de inmiddels vrij korte schokdemper in grotere voertuigen te kunnen blijven gebruiken, waren afstandhouders nodig om de totale hoogte te compenseren. Dit betekende dat Piaggio de vereiste lengte gemakkelijk kon bereiken zonder een nieuwe schokdemper te hoeven ontwerpen. Bij de modellen met een klein frame werd dit echter gewoon zonder afstandshouder gebruikt.
LENGTE EN EFFECT
Hoogteverschil tussen tank en carburateur p>
De hoogte van de achterkant van het voertuig kan met behulp van het afstandsstuk naar wens worden gevarieerd. Dit is vaak nodig als er in een oudje grote carburateurs of grote resonantie-uitlaatsystemen moeten worden gebruikt. Opgemerkt moet worden dat het verhogen van de achterkant ook een sterke invloed kan hebben op het rijgedrag. Hoe hoger de achterkant is verhoogd ten opzichte van de standaardtoestand, hoe nerveuzer/wendbaarder het rijgedrag wordt. Omgekeerd is de scooter stabieler als de achterkant lager staat (een sleutelwoord voor verder onderzoek is de zogenaamde 'caster' op de vooras). Bij sommige modellen werd helemaal geen afstandsstuk gebruikt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij alle Smallframe- of PX-modellen uit 1998 (hier werd opnieuw een schokdemper van 390 mm gebruikt). Af en toe kan dit ook nodig zijn voor aftermarket-schokdempers die langer zijn dan de standaard tegenhanger.
VOORBEELDEN VAN HET GEBRUIK VAN EEN LANGERE SPACER
MONTAGE-INSTRUCTIES
Alle afstandhouders hebben de M9-schroefdraad en sleutelmaat 14 gemeen. Op het afstandsstuk en de schokdemper is een M9-veerring gemonteerd.
Het afstandsstuk zelf wordt zonder veerring rechtstreeks in het bovenste stille blok in het chassis geschroefd.
CONCLUSIE: Klein onderdeel met een belangrijk effect op de rijveiligheid!
Artikelnummer | BGM7635 |
---|---|
EAN-13-code | 4251389136316 |
Merk | BGM PRO |