Even geduld aub...

{{var product.name}} werd toegevoegd aan uw winkelwagen


Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen


Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Montagehulplijn 024 760 0900
MENU

Technische tekeningen

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Tomos 4TL

De Tomos 4TL

Tomos 4TL. De Tomos 4 TL is de tegenhanger van de Puch MS/MV. Hoewel veel Puch fanaten de Tomos 4 TL zien als een imitatie Puch, denken wij daar technisch gezien anders over. Vanaf 1954 maakt Puch onder licentie van Puch Oostenrijk Tomossen voor de binnenlandse markt, doordat Puch het contract met Tomos na vijf jaar niet goed dicht had zitten kon Tomos vanaf 1960 zelf bromfietsen gaan produceren. In 1966 werd er ook in het Nederlandse Epe gebouwd. De Tomos 4 L, in de volksmond 4 TL was zeer populair. Doordat het frame gewoonweg sterker was dan dat van de Puch en de prijsstelling gunstiger, werd de Tomos 4 TL veel verkocht van 1969 tot begin jaren tachtig. Juist de Tomos 4 TL was populair aangezien de vierbak voor die tijd al redelijk revolutionair was. Toch was voor de handige jongens onder ons de 4-bak redelijk eenvoudig om te bouwen tot een 5-bak. Dan werd het met je Puch met een drie handbak natuurlijk wel lastig voor het stoplicht tegen een 4 of 5 bak Tomos 4 TL. De Tomos 4 TL wordt nu overigens met het jaar meer geld waard!

Lees meer
Tomos 4TL

De Tomos 4TL

Tomos 4TL. De Tomos 4 TL is de tegenhanger van de Puch MS/MV. Hoewel veel Puch fanaten de Tomos 4 TL zien als een imitatie Puch, denken wij daar technisch gezien anders over. Vanaf 1954 maakt Puch onder licentie van Puch Oostenrijk Tomossen voor de binnenlandse markt, doordat Puch het contract met Tomos na vijf jaar niet goed dicht had zitten kon Tomos vanaf 1960 zelf bromfietsen gaan produceren. In 1966 werd er ook in het Nederlandse Epe gebouwd. De Tomos 4 L, in de volksmond 4 TL was zeer populair. Doordat het frame gewoonweg sterker was dan dat van de Puch en de prijsstelling gunstiger, werd de Tomos 4 TL veel verkocht van 1969 tot begin jaren tachtig. Juist de Tomos 4 TL was populair aangezien de vierbak voor die tijd al redelijk revolutionair was. Toch was voor de handige jongens onder ons de 4-bak redelijk eenvoudig om te bouwen tot een 5-bak. Dan werd het met je Puch met een drie handbak natuurlijk wel lastig voor het stoplicht tegen een 4 of 5 bak Tomos 4 TL. De Tomos 4 TL wordt nu overigens met het jaar meer geld waard!

Het onderhouden van uw oldtimer.

Het is natuurlijk al een ouder model scooter en daarom gaan er dus sneller onderdelen kapot. Deze onderdelen kunt u wel onderhouden en eventueel zelf de levensduur verlengen door de producten die Zandri daarnaast nog aanbied, zo hebben wij voor het onderhoud en de montage een aantal producten.

Over de Tomos 4TL.

Op deze Tomos zit een automatisch A35-blok. Dit blok zit vrijwel op alle modellen van Tomos in Nederland. Dit blok zit er al vanaf 1980 in en is bijna ongewijzigd. Vaak wordt er gezegd dat het A35-blok erg veel lijkt op het block van Puch. Het grote verschil is dat de Tomos 2 automatische versnellingen heeft en bij de Puch is dit er maar één. Het verschil is eenvoudig uit te leggen. De Tomos (met 2 versnellingen) rijd van 0-15 km/h in de eerste versnelling, als de Tomos dan toeren begint te maken en bij de 15-25 km/h de tweede versnelling wordt ingeschakeld dan heeft u een mooie verdeling. Met maar één versnelling, moet al de kracht die bij Tomos uit 2 versnelling wordt opgewekt, nu uit één versnelling komen. U kunt zich voorstellen dat het natuurlijk beter is als deze kracht wordt verdeeld, vandaar dat ze zeggen dat het A35-blok van efficiënter is dan het ZA50-blok van Puch.

Van laag naar hoog sorteren
per pagina

Artikelen 1 tot 30 van 31 in totaal

  1. 1
  2. 2
Van laag naar hoog sorteren
per pagina

Artikelen 1 tot 30 van 31 in totaal

  1. 1
  2. 2