Zuigers voor je scooter of brommer
Je eerste scooter of brommer: hoe tof is dat? Maar realiseer je je wel eens dat er een hoop techniek zit in je brommer of scooter? Wij gaan we je meer vertellen over de zuiger. Wat is een zuiger? Hoe bestel je deze online? Hoe vervang je de zuiger? En wat is een 2-takt en een 4-takt zuiger? Om maar gelijk met de eerste vraag te beginnen: wat is een zuiger? Een andere benaming is piston en het is een onderdeeltje van de zuigermachine. Door de zuiger kan de zuigermachine door de cilinder heen en weer bewegen. Deze beweging zorgt er weer voor dat de benzine verplaatst wordt. Door de kracht van de verplaatsing gaan andere onderdelen in je scooter of brommer ook bewegen en ga je dus vooruit. Een zuiger is dus onmisbaar.
Een nieuwe zuiger online bestellen
Is de zuiger van je scooter of brommer kapot? Je kan hem laten vervangen in de garage, maar je kan een nieuwe zuiger voor je scooter ook eenvoudig online bestellen via zandri.nl. Deze webshop heeft allerlei onderdelen voor scooters. Heb je een onderdeel nodig? Zandri heeft het bijna zeker in het assortiment! Verderop in dit artikel vertellen we je hoe je de zuiger van je scooter of brommer eenvoudig zelf kunt vervangen. Bij Zandri kun je je bestelling achteraf betalen. Ook zelf ophalen (minimaal 3 uur na bestelling) behoort tot de mogelijkheden. Hiervoor betaal je geen extra verzendkosten. Laat je het liever versturen? Dat kan ook, maar dan betaal wel je verzendkosten. Retourneren is binnen Nederland gratis. Kijk op de website wat de voorwaarden daar precies voor zijn en wat verzenden kost.
Zuiger vervangen scooter
Een dure onderhoudsbeurt bij de garage is dus niet nodig, het vervangen doe je gewoon lekker zelf!
- Verzamel eerst de spullen die je nodig hebt: een dopsleutel 21 of bougiesleutel, een inbussleutel 5 (kijk goed welk type scooter je hebt voor de maat!), een kruiskop-en een platkopschroevendraaier, een punttang (maar een circlipstang is ook goed), een dopsleutel 10 (de maat hangt ook hier af van het type scooter) en natuurlijk een nieuwe zuiger.
- Zorg voor een schone, ruime en lichte werkplek.
- Haal alle kappen los. Bij minder sleutelervaring kun je het motorblok het beste laten zitten, ander kun je deze verwijderen voor meer zicht en ruimte.
- Haal de carburateur los. Dit doe je met een schroevendraaier. Het hangt van het type scooter af of je dit doet met een kruiskopschroevendraaier of een platkopschroevendraaier.
- Haal de koelkap weg. Deze kap heeft ventilatiegaatjes en zit naast de uitlaat. Voor het demonteren heb je een inbussleutel nodig.
- Nu kun je de bougiekap loshalen van de bougie. Laat deze wel heel! Draai dan de bougie los met de 21 sleutel of bougiesleutel. Maar we adviseren je om de bougie tegelijk met de zuiger te vervangen.
- Schroef de uitlaat los met sleutel 10.
- Haal de cilinderkop en de cilinder los. Voor de moeren waarmee de cilinderkop vast zit kun je een dopsleutel 10 gebruiken.
- Ontmantel nu de zuiger. Doe een oude doek in de carter om te voorkomen dat er troep in komt. Daarna kan je de pistonpen veren loshalen aan de beide zijden van de zuiger. Zorg dat deze niet in het motorblok terecht komen!! Dit doe je met een punttang. Duw dan de pistonpen opzij met een platte schroevendraaier en dan komt de zuiger als het goed is los.
- Check de naadlager. Deze zit tussen de drijfstang en de pistonpen. Een naadlager lijkt op een metalen buis met pennetjes erin. Deze pennetjes moeten allemaal nog in tact zijn, anders moet je een nieuwe kopen.
- Zet de zuigerveren terug. Let op: heb je 2 zuigerveren, dan kan het zijn dat ze verschillend zijn en dan moet je de handleiding checken welke veer waar moet.
- Zet de zuiger terug. Zorg dat het 1e circlipje eerst teruggezet wordt en controleer goed of de naaldlager ook weer op zijn plek zit. Zet de zuiger op de drijfstang en laat de zuiger naar de kant zonder circlipje glijden. Belangrijk is dat het pijltje op de zuiger altijd naar beneden staat.
- Vervang de voetpakking. Maak daarna de ondergrond goed schoon. De oude doek uit de carteropening mag er weer uit. Daarna kun je de nieuwe pakking erin doen.
- Plaats de cilinder terug. Vet de binnenkant goed in om krassen te voorkomen. Daarna kun je de cilinderkop terugzetten.
- Zet de uitlaat weer terug.
- Plaats de bougie terug. Koop je een nieuwe, let dan wel op of je de juiste hebt. Anders beschadig je de zuiger en de bougie.
- Plaats de koelkap weer terug.
- Vergeet niet te testen en je motorblok opnieuw af te stellen.
2-takt en 4-takt zuigers
Bij een 2-takt zuiger gaat de zuiger maar 1x op en neer bij elke ontbranding. Bij een 4-takt zuiger gebeurt dat 2x. De 4-takt zuiger is en gaat langer mee. Hij kan ook meer vermogen aan. De 2-takt zuiger verbruikt enorm en kan minder aan. Deze gaat ook minder lang mee.