USP Icon
Gemakkelijk retourneren
USP Icon
Klanten beoordelen Zandri met een 9.4
USP Icon
Meer dan 100.000 parts in het assortiment

Hoofdsproeierset BGM PRO voor Dellorto (Type: 4576) SI (115-138) (115-118-120-122-125-128-130-132-135-138)

  € 20,89
Levertijd 1-3 werkdagen
Bezig met laden...
  • Gemakkelijk retourneren
  • Gegarandeerd de laagste totaalprijs!
  • Klanten beoordelen Zandri met een 9.4
Omschrijving
De hoofdsproeier van de SI-carburateurs bepaalt hoeveel benzine er beschikbaar komt voor het zogenaamde premix of voorschuimen. Grofweg geldt: hoe groter de cilinderinhoud en hoe hoger de literopbrengst, hoe groter de spuitbehoefte. Het beschikbare bereik varieert van 90-160. Een 102 hoofdsproeier heeft een boring van 1,02 mm en levert daarom minder brandstof dan een 104 hoofdsproeier (1,04 mm boring). Dit betekent dat hoe groter het mondstuk is, hoe rijker het mengsel wordt.


Functie van het mondstuksamenstel SI

Het hoofdmondstuk moet mag niet op zichzelf worden gezien, omdat het alleen verantwoordelijk is voor het op voldoende niveau houden van het brandstofpeil in het gebied van het sproeierblok. De resulterende negatieve druk op de verstuiverbuis zorgt ervoor dat de benzine uit het mondstuksamenstel wordt gezogen. De brandstof die van onderaf in het mondstuksamenstel stroomt, wordt door het hoofdmondstuk maximaal beperkt. Extra lucht wordt van bovenaf aangezogen, waardoor er in de carburateur (mengbuis) een benzine/luchtmengsel ontstaat. Door dit voormengsel kan het mengsel effectiever verbranden omdat het fijner kan worden verneveld dan pure benzine.


Is de HbelangrijksteL Als de afmetingen KorrekturD zijn, wordt het voormengsel te rijk of te mager. Als de HVAC bijvoorbeeld erg groot is (190), bevat het voormengsel een hoog luchtaandeel, waardoor er een onevenredig grote hoofdsproeier nodig is, zodat de motor ook onder volle belasting goed draait. Het resultaat is echter vaak een te rijk mengsel in het deellastbereik en de scooter schokt. In het bovenste toerentalbereik kan hij echter onder volle belasting uitvallen, omdat het luchtmondstuk te groot is en het brandstofniveau onder de aanvoerhoogte van de uitlaatleiding zakt en de brandstofstroom stopt. Vaak wordt geprobeerd dit fenomeen te verhelpen door het installeren van een zogenaamde vlotterkamerafstandhouder. Er wordt van uitgegaan dat de vlotterkamer leegloopt en de motor daardoor afslaat.


In de regel is het vervangen van het luchtmondstuk echter effectiever omdat de afstandhouders het vulniveau in de carburateur verhogen, maar ook een hoger niveau in het spuitmondblokgebied zorgt ervoor dat het voormengsel niet meer goed kan werken. Onder bepaalde omstandigheden kan de benzine dan rechtstreeks vanuit de verstuiver in de motor lopen (aftappen). Het werkelijke probleem is dus niet dat het volume van de vlotterkamer te klein is, maar eerder een coördinatie van het HVAC-systeem.


Een veel voorkomend probleem dat zeer grote hoofdsproeiers veroorzaakt, is een aanpassing van het luchtfilter of vervanging door een inlaattrechter. In het originele filter wordt vaak een gat in de filterbasis boven de sproeiers geboord om een betere doorstroming naar de HVAC mogelijk te maken. Deze maatregel verbetert doorgaans de voorschuiming, maar kan bij sterk gemodificeerde motoren resulteren in te weinig onderdruk in het mondstuksamenstel. Het gevolg is dat het brandstofniveau onder de drempel van de verstuiver/benzine-uitlaatbuis zakt en de motor slechts met onvoldoende mengsel wordt gevoed. Naast de lean full-load werking, die doorgaans geen grotere hoofdsproeier aankan, kan in extreme gevallen ook de brandstoftoevoer volledig worden stopgezet.


Dit probleem is nog extremer bij gebruik van lucht trechters. Hier, met een HVAC van 160, worden vaak hoofdsproeiers gebruikt die veel groter zijn dan maat 150. Ook hier doen zich vaak problemen voor in het deellastbereik, omdat het brandstoftoevoer- en voormengsysteem uit balans is. Een aangepaste, kleinere hoofdluchtcorrectiesproeier helpt hier ook om de vereiste hoofdsproeier weer binnen het juiste bereik te brengen.


TIP

Kies bij het opnieuw afstellen van de motor altijd de hoofdsproeier zo groot dat hij bij volgas wegsmoort (viertakt). Verklein op basis hiervan de grootte van de hoofdsproeier totdat de motor op vol gas komt en zonder schokken uitschakelt. Een verstikking door de gasrespons of een viertakt in het deellastbereik wordt vervolgens verholpen door de secundaire jet, de gasschuif en eventueel een andere mengbuis op de juiste manier te selecteren.

De HLKD (main air correction jet) ) is voldoende voor de meeste motoren waarvan er 160 klein zijn gekozen.


(VS)



Hoofdsproeierset -BGM PRO Dellorto SI- (115-138) - (115-118-120-122-125 -128-130-132-135-138)
Specificaties
Artikelnummer 2599119
EAN-13-code 4251389140948
Merk BGM PRO
Reviews