• Gratis en gemakkelijk retourneren
  • Klanten beoordelen Zandri met een 9.4
  • Meer dan 100.000 parts in het assortiment
  • Makkelijk uw onderdelen vinden?
    Bekijk onze technische tekeningen! Klik hier

Keuzehulp Cdi / Ecu / begrenzer

Cdi

Alle scooters hebben een 12v elektrische installatie. De ontsteking wordt aangestuurd door de cdi wat staat voor capacitieve discharge ignition. De cdi zorgt dat de verbranding op het juiste moment in de motor plaatsvindt. Bij een 2-takt scooter heeft de cdi weinig invloed op de snelheid van de scooter wat bij een 4-takt motor wel het geval is. 4-takts scooters worden o.a. begrenst door de cdi. Wanneer je de cdi vervangt voor een snelle variant zal de snelheid toenemen.

ECU

Een Ecu (Engine controle unit) wordt ook wel gezien als het brein van een scooter. De ecu is terug te vinden in scooters voorzien van een injectie motor. De ecu regelt namelijk o.a. de ontsteking en de injectie van brandstof. Een Ecu krijgt ook informatie binnen via diverse sensoren op de scooter om alles goed werkend te houden. Wanneer je scooter voorzien is van een Ecu kan deze ook worden uitgelezen bij een erkende dealer. Een ecu kan tijdens het uitlezen ook worden ontgrenst waardoor het vermogen toeneemt.

Begrenzer

De naam zegt het eigenlijk al. Met een begrenzer kan je de scooter met één druk op de knop (afstandsbediening of schakelaar) de scooter weer in snelheid terug brengen. Een begrenzer wordt dan ook gebruikt om de rollerbank te omzeilen. Je gebruikt dan ook een begrenzer pas wanneer je scooter harder rijdt dan de maximale toegestane snelheid.

De begrenzer zorgt ervoor dat de cdi (capacitor discharge ignition) de cdi ontregeld en deze als het ware minder vonken doorgeeft met als gevolg snelheid vermindering. Met een regelbare begrenzer is het mogelijk om zelf de gewenste ‘’begrensde’’ snelheid af te stellen.

Bekijk en abonneer op ons Youtube kanaal voor montage video’s van diverse begrenzers!

Welke Cdi/ Ecu/ begrenzer is geschikt voor mijn scooter en waar moet ik opletten?

Piaggio / Vespa

Voor deze motoren is een ruim aanbod aan cdi’s. Hierdoor kan het lastig zijn om een keuze te maken welke cdi het best bij uw afstelling past.

De merken die piaggio origineel levert zijn ‘’Ducati en Kokusan’’

Hoe kom ik erachter welke motor ik op mijn Piaggio/vespa heb?

De Piaggio Vespa zijn met verschillende motoren op de markt gekomen hieronder een overzicht:

  • Piaggio engine 2-takt

  • Piaggio engine 4-takt 2v (2 klepper)

  • Piaggio engine 4-takt 4v (4 klepper)

  • Piaggio engine 4-takt 3v (3 klepper iget injectie euro 4)  

Piaggio engine 2-takt

Het gemakkelijkst en het snelst kunt u onder het zadel kijken of u naast de benzine dop ook een olie dop bevind. Heeft u ook een oliedop dan heeft u een 2-takt. 

Piaggio engine 4-takt 2v of 4

Deze motor komt voornamelijk voor bij de 25km/u (snor) scooter. Wanneer u een vespa 45km/u (brom) van voor bouwjaar 2009 heeft is dit ook een 4-takt 2v. Indien u van uw Piaggio/Vespa niet weet of het een 4-takt 2-klepper of 4-klepper is, dan adviseren wij u dit na te kijken op de kleppendeksel.

heb-ik-een-2-klepper-of-4-klepper_1

Piaggio engine 4-takt 3v (3 klepper iget injectie euro 4)

Deze motoren zijn vanaf bouwjaar 2018 geleverd. Dit zijn injectie motoren. U herkend een iget motor het eenvoudigst wanneer u geen kickstart pedaal heeft of bij het verwijderen van de helmbak ziet u i.p.v. een carburateur een injector.  Een derde check is of de uitlaat voorzien is van een lamda sensor.

Gy6 china scooters

Deze motorblokken zitten op vrijwel alle Chinese scooters. Je zou zeggen dat elke cdi voor een gy6 passend is, helaas is dit niet het geval en is het lastig te bepalen welke geschikt is voor uw china scooter. Hieronder de verschillende type aansluitingen. Wij adviseren voordat u een bestelling plaatst uw huidige cdi te vergelijken met de afbeelding.

verschillende_aansluitingen_CDI_Gy6