• Gratis en gemakkelijk retourneren
  • Klanten beoordelen Zandri met een 9.4
  • Meer dan 100.000 parts in het assortiment
  • Makkelijk uw onderdelen vinden?
    Bekijk onze technische tekeningen! Klik hier

keuzehulp cilinders

De juiste cilinder voor je scooter of bromfiets?

Veel motorblokken worden gebruikt voor diverse merken en types scooters. Net zoals in de autobranch gebruikelijk is worden de motoren ingekocht bij verschillende motorblokfabriekanten.


Chinese / gy6 scooter

De CHINESE merken SCOOTERS werken allemaal met het type GY6 motorblok. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in 10 of 12 inch (wielmaat). De lengte naar het achterwiel is dan bepalend voor het carter, lang is 12 inch, kort is 10 inch. Ook zijn er GY6 motoren met lange en korte kleppen. Uiteraard is het raadzaam om via onze technische tekeningen het juiste merk en te type scooter te filteren!


Piaggio / Vespa

Het merk PIAGGIO / VESPA werkt met EIGEN MOTOREN.. De oudere modellen met een 2-takt blok. (gescheiden olie smeersysteem). De latere modellen zijn voorzien van een viertakt motorblok. De Vespa's kunnen een 4-takt 2-klepper hebben of een viertakt 4-klepper. De 45 km/h versie na 2010 zijn meestal de vierkleppers, de 25 km/h versies zijn altijd uitgerust met een twee klepsmotor! Op je kleppendeksel zit een sticker waarop je kunt zien of je een tweeklepper of vierklepper motorblok hebt! De modellen vanaf 2018 zijn uitgerust met een I-GET INJECTIESYSTEEM. Om tot de juiste keuze te komen, adviseren wij om gebruik te maken van onze technische tekeningen!


Minarelli

Heel veel 2-takt motoren zijn van het merk MINARELLI. Deze motorenfabrikant heeft zowel lucht als watergekoelde motoren gebouwd. Ze kunnen een LIGGENDE CILINDER hebben; MINARELLI HORIZONTAAL. Als ze een STAANDE CILINDER hebben is het een MINARELLI VERTICAAL. Kijk in de technische tekeningen welke merken en types scooter zijn uitgerust met een Minarelli motorblok.


Peugeot / Sym

PEUGEOT / SYM scooters voorzien van een tweetakt motor hebben een eigen Peugeot of SYM motorblok. De latere 4-takt modellen hebben in de basis een GY6 motor of een afgeleide daarvan. Advies; check de technische tekeningen. Bij de oudere Peugeot type's is het raadzaam om contact op te nemen met klantenservice, aangezien hier geen technische tekeningen beschikbaar van zijn. 


Schakelbromfietsen

SCHAKELBROMFIETSEN kunnen uitgerust zijn met twee types motorblokken. De DERBI'S hebben een EIGEN MOTORBLOK, de andere varianten / MERKEN zijn voorzien van een MINARELLI AM6 motorblok. 

BIJ TWIJFEL? MAIL, CHAT, APP, OF BEL MET ONS! We helpen u graag verder.

OPMERKING; ONZE TECHNISCHE TEKENINGEN ZIJN SLECHTS EEN GREEP UIT ONS ASSORTIMENT. CHECK HET MENU AAN DE LINKERKANT OF DE ZOEKBALK RECHTSBOVEN VOOR AL ONZE PRODUCTEN!!


Kwaliteitsverschillen in merken cilinders

Eerste montage cilinders zijn altijd fabrieksorigineel. Er is echter een nadeel aan de originele cilinders van de desbetreffende fabrikanten; de prijs! Cilinders worden in veel verschillende kwaliteiten geleverd. De prijs is inderdaad vrijwel altijd bepalend voor de kwaliteit. Goedkope cilinders zijn bijna altijd voorzien van een gietijzeren cilinderwand. Een Gietijzeren wand is veel minder hard van kwaliteit als bijvoorbeeld een nicosil hard verchroomde wand. Nadeel van een hardverchroomdde cilinderwand is het dure productieproces en het feit dat dergelijke cilinders niet meer uit te honen zijn wanneer de boel kapot loopt. Thermisch zijn ze echter veel beter te belasten en in staat om veel hogere toerentallen aan te kunnen. 

Merken als MKX, POWER 1, DMP, SP, oF creco bieden cilinders aan in meestal drie kwaliteiten. A, als vervanger van fabrieksorigineel, B als goedkoper alternatief, en C als budget cilinder. Persoonlijk raden wij eigenlijk nooit een C- kwaliteit cilinder aan, aangezien dit het hart van je motor vormt!

De merken POLINI, MALOSSI en in mindere mate AIRSAL zijn over het algemeen TUNINGSCILINDERS. Deze kwaliteitsproducten zijn hoger in prijs, maar brengen vaak ook beduidend meer vermogen als een standaard vervangingscilinder. Houdt echter wel rekening met het feit dat het alleen vervangen van een cilinder vaak niet genoeg is om een scooter harder/beter te laten lopen. Bij de tweetakt motoren is het vooral de uitlaat die bepalend is voor het uiteindelijke vermogen. Maar ook de carburateur en afstelling van de koppeling zijn van cruciaal belang. De viertakt motoren zijn veel minder uitlaat afhankelijk dan een tweetakt motorblok. De nokkenas is wel van cruciaal belang, zeker in combinatie met het afstellen van je variateur. Wil je info 1 op 1 ? Stuur een mail, dan hebben we wat meer tijd om in samenspraak met onze technische afdeling je van een goed advies te voorzien!

WE HELPEN JE GRAAG!