Even geduld aub...

{{var product.name}} werd toegevoegd aan uw winkelwagen


Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen


Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Montagehulplijn 024 760 0900
MENU

Technische tekeningen

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Keuzehulp olie

Keuzehulp olie

Keuzehulp olie

Elke scooter met een verbrandingsmotor dient te worden voorzien van motorolie. Om de maximale levensduur van het motorblok te garanderen is het uitermate belangrijk om de scooter of bromfiets te voorzien van de juiste olie. 

2-takt olie

Bij een 2-takt motor zit de olie niet in het motorblok zelf maar in een olietank. De olie wordt door de oliepomp bij de carburateur samengevoegd met de benzine. De oliepomp wordt aangedreven door de krukas. Dus als de motor meer toerenmaakt wordt er automatisch ook meer olie toegevoegd aan de bezine zodat de verhouding gelijk blijft. Het verversen van 2-takt olie komt niet voor, het is wel van groot belang dat u altijd zorgt voor voldoende olie in de olietank! Wij adviseren op tijd bij te vullen en niet te wachten tot het lampje op het dashboard gaat branden! Om de levensduur van uw scooter te garanderen is kwaliteitsolie van groot belang. Goede olie zorgt voor goede smering wat ervoor zorgt dat er minder wrijving ontstaat. Minder wrijving betekent minder slijage en een lager brandstofgebruik. Ook verbrandt een goede 2-takt olie beter wat zorgt voor minder ophoping van roet in de uitlaat. 

4-takt olie

Bij 4-takt motorolie zit de olie in het motorblok. De oliepomp zorgt voor de circulatie in de motor zodat alle vitale delen gesmeerd worden. Het is belangrijk om het niveau van de olie in het blok regelmatig te controleren. 
De meeste scooters zijn voorzien van een oliepeilstok. Het verversen van de olie dient bij iedere onderhoudsbeurt te gebeuren. Wij adviseren dit iedere 3000 km te doen. 

Transmissie olie

Zandri adviseert transmissieolie 75w90 in plaats van 80w90 die in veel onderhoudsboekjes wordt voorgeschreven. 75w90 is wat dunner dan 80w90 en heeft om die reden de voorkeur voor gebruik in Noord Europa waar de gemiddelde temperaturen beduidend lager liggen dan in Zuid Europa en Azië. Daar worden de meeste scooters geproduceerd.  

Vol- of semi synthetische olie?

De meeste oliën die tegenwoordig gebruikt worden zijn volledig of deels synthetisch. Synthetische oliën hebben vele voordelen t.o.v. minerale oliën. Zij zijn veel stabieler, hebben een langere levensduur, bieden betere bescherming tegen motorslijtage en presteren beter bij extreme temperaturen.
Tevens houden synthetische oliën uw motor schoner van slib of afzettingen, wat het vermogen en de prestaties bevorderd en het brandstofverbruik kan verminderen. 

Semi synthetische olie is een mengsel van synthetische olie en minerali olie. Deze olie heeft de voordelen van synthetische olie maar door de toegevoegde mineralie olie is deze goedkoper in aanschaf. In veel gevallen is dit een prima keuze. 

  • Piaggio/ Vespa 4-takt motoren 5w40 
  • China 4-takt gy6 10w40
  • Kymco 4-takt motoren 10w40
  • Sym 4-takt motoren 10w40
  • Peugeot 4-takt motoren 5w40
  • Yamaha 4-takt 10w40

Wanneer uw merk scooter er niet tussen staat adviseren wij het onderhoudsboekje te raadplegen.

Bakolie schakelbrommers

  • AM6 10w40 geschikt voor natte koppeling (JASO MA)
  • Derbi 5w40 geschikt voor natte koppeling (JASO MA)