Versnellingsbak (alleen tandwielen) BGM PRO Vespa PX Lusso,Disc,My,2011 (1984->) PX125 (VNX2T 232053 >,ZAPM),PX150 (VLX1T 624602 >,ZAPM),PX200 (VSX1T 315267 > ),Cosa,T5 125cc,LML Star 2-takt,Stella 2-takt 12/57,13/42,17/38,21/35 tanden originele gradatie
Versnellingsbak van BGM Pro voor Vespa grootframe motoren. Verkrijgbaar met of zonder hoofdas. Voor de hoogste eisen zijn de tandwielen gemaakt van hooggelegeerd NiCrMo-gehard staal (20NiCrMo2-2/AISI8620). Dit extreem goede basismateriaal is zelfs bestand tegen de hoogste motorprestaties. De nauwkeurig gedefinieerde oppervlakteharding tot 58-60HRC maakt de rondsels permanent slijtvast. Dit maakt de BGM transmissieonderdelen tot compromisloos materiaal voor iedere serieuze motorbouwer.
GEBRUIK
De hoogontwikkelde transmissies kunnen voor alle soorten gebruik gebruikt worden, ongeacht of ze een standaardmotor, een tourer of een racer zijn. Wij bieden de versnellingsbakken aan in de PX125 (korte vierde) of PX200 (originele reeks). Beide versies zijn compatibel met de tussenas van de 125-200cc-modellen. Sportgerichte motoren/bestuurders maken gebruik van de korte vierde versnelling. De versnellingssprong is dan minder groot en de motor bevindt zich direct weer in de vermogensband.
GESCHIKT
De Vespa Largeframe versnellingsbakken zijn grofweg verdeeld in oude en nieuwe typen:
PX oud (-1983) < br /> Het oude type werd tot ongeveer 1983 gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van een hoofdas waarbij de tandwielen slechts aan één zijde (Lima) worden vastgehouden door een borgring. Er zit ook een aangezwengeld schakelkruis.
PX Lusso (1984-) ook PX Disc, My, 2011, T5, Cosa
Het nieuwe type is in gebruik geweest sinds ca. Gebruikt in 1984, niet alleen in de Vespa PX maar ook in de T5, Cosa en hun afgeleiden zoals de LML Star 2-takt en Stella 2-takt. De zogenaamde Lusso versnellingsbak heeft twee circlips op de hoofdas en het schakelkruis is vlak. Dit type wordt als stabieler beschouwd dan het oude omdat het steunvlak in het middensegment breder is en de hoofdas gesegmenteerd is, waardoor het schakelkruis onder belasting wordt gefixeerd. De Lusso transmissie wordt aanbevolen voor motoren vanaf 25 pk.
Elke PX-motor met een oud versnellingsbaktype kan ook worden uitgerust met de versnellingsbakdelen van de latere Lusso. Het is dan alleen zaak om ervoor te zorgen dat u consequent wisselt, d.w.z. hoofdas, tandwielen, schakelkruis, schakelpen en schakelpal samen vervangen.
SPECIALE GEVALLEN
PX80, VNA, VNB, VBA, VBB, Super, GL, Sprint, GT, GTR, TS, Rally
De PX80-motoren en hun voorgangers (meestal nog origineel met contactontsteking) gebruiken hun eigen transmissietandwielen. Deze kunnen echter eenvoudig worden ingewisseld voor de hier aangeboden exemplaren. Het is dan ook noodzakelijk om tegelijkertijd de tussenas/hulpas te vervangen. Anders komen de tandwieltanden van de tandwielonderdelen niet overeen. Het motorhuis moet mogelijk worden aangepast aan de grotere zittingdiameter van de secundaire as. Vaak is het voldoende om de bussen op de tussenasbevestiging in het motorhuis (PX80) te verwijderen of een geschikte tussenas te gebruiken.
Om losse transmissietandwielen te identificeren, meet u eenvoudigweg het middengedeelte:
De middensegment waarop het schakelkruis staat
• PX oud (tot 1984, gebogen schakelkruis): 5 mm
• Lusso (vanaf 1984, vlak schakelkruis): 6,5 mm
De middensegmenten van de BGM tandwielen zijn groter (ca. 1/10mm) en bieden daardoor nog meer contactoppervlak voor het schakelkruis.
De tandwielen zijn voorzien van een markering ( "TOP") voor de installatierichting. Wanneer geïnstalleerd, moet deze in de richting van de schakelpal wijzen. De inbouwspeling tussen de tandwielen en de schouderring moet worden bepaald met een voelermaat en afgesteld op ca. 0,15-0,35 mm.
TIP: De schakelbout heeft een linker -handschroefdraad. Draai hem daarom met de klok mee los.
(VS)
Artikelnummer | BGM6935L |
---|---|
EAN-13-code | 4251389125211 |
Merk | BGM PRO |