Krukas BGM Pro Touring (roterende klep) 57 mm slag,105 mm drijfstang Vespa PX125,PX150
De bgm PRO Touring-krukassen zijn gesmeed. Het materiaal wordt door het smeedproces zwaar verdicht. Structureel is het daardoor vele malen veerkrachtiger dan conventioneel vervaardigde wangen van ‘staafmateriaal’. We gebruiken deze grote weerstandskracht om de drukmaat van de krukpen te vergroten en een krukas te kunnen bieden die zo veilig mogelijk is tegen rotatie.
LAGER
De onderste drijfstang lager wordt gesmeerd via twee grote smeersleuven en in totaal vier extra zakken zijdelings. Het SSC-racelager en de zijdelingse drukringen zorgen voor een solide opslag. Het bovenste drijfstanglager wordt gesmeerd via twee smeergaten. Het INA-zuigerpenlager is bij de levering van de krukas inbegrepen.
DRIJFSTANG
De drijfstang is extra stevig vervaardigd en zakt, net als de krukwangen, naar beneden. -nagemaakt. Het resultaat is een extreem veerkrachtige drijfstang die gemakkelijk bestand is tegen de sterke koppels van de hedendaagse motorconcepten.
NAAF
De as is verkrijgbaar met 60 mm (lange slag) en met 57 mm (standaard) naaf. Met de variant met lange slag wordt meer cilinderinhoud bereikt en kunnen tegelijkertijd de stuurhoeken van de cilinder (overloop- en uitlaatkanalen) worden gewijzigd om de prestaties te verbeteren.
INLAATHOEK
De bgm PRO Touring-as heeft in vergelijking met veel andere race-waves een aanzienlijk betere indeling van de inlooptijd. Bij stemcilinders kan de standaardas zijn zeer korte inlaattijd niet bijhouden. Bij een PX-motorhuis sluit de bgm PRO-as daarentegen ca. 65° na het bovenste dode punt (dit verschilt af fabriek afhankelijk van het motorhuis). Met deze stuurhoeken is de motor goed af te stellen. TIP: Als de inlaat zo wordt bewerkt dat de krukas de inlaatsleuf eerder opent, kan er extra vermogen worden gewonnen. Een goede waarde hier is ongeveer 110-115° BTDC.
RELEASE
Het krukasontwerp van de PX-motoren is gebaseerd op dat van de eerste 125 cm³-motoren uit 1960 met ca. 5 pk vermogen. Helaas heeft Piaggio dit ontwerp nooit echt veranderd met de latere cilinderuitbreidingen. Het draagvermogen van de krukas is wiskundig al uitgeput bij de standaard 200cc modellen met 12 PK. De krukwangen zijn zeer smal en hebben zeer weinig overlap (wangmateriaal dat qua diameter over de onderste krukpen beschikbaar is). Dit betekent dat noch een bijzonder hoge persmaat, noch een grote krukpen kan worden gebruikt, zoals noodzakelijk zou zijn (voor de prestaties van de hedendaagse motoren).
Om deze reden heeft de BGM PRO Touring-krukas een zeer hoge materiaalkwaliteit. en lagers. Naast het zeer stijve materiaal, waardoor we een zeer sterke compressie van de krukpen kunnen garanderen, wordt deze ook verlijmd met een speciale industriële lijm om maximale weerstand tegen rotatie te garanderen. Vanwege de positieve ervaringen die zijn opgedaan tijdens vele duizenden testkilometers met onze eigen dagelijks gebruikte motoren, keuren wij de BGM PRO Touring-krukassen onbeperkt goed voor motorvermogens tot 25 pk. Voor motoren in dit vermogensbereik adviseren wij het gebruik van een lichter magneetwiel met een maximaal gewicht van 2300 gram.
CONCLUSIE
Het komt erop neer dat de bgm PRO-krukas in alle opzichten de hoogste kwaliteit biedt voor elk onderdeel. Precisie bij de productie, de gebruikte materialen en vooral de nauwkeurige uitbalancering laten niets te wensen over. Dit garandeert een extreem stille en trillingsvrije motorloop.
TIP
De asafdichting 24x35x7 kunt u het beste rechtstreeks bij de Gilera Runner bestellen. De Wedi-zitting van de bgm-schacht is breder dan normaal en kan daarom worden gebruikt met een Viton Wedi met dubbele lippen.
Artikelnummer | BGM031120G |
---|---|
EAN-13-code | 4251389103943 |
Merk | BGM PRO |